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Simposio "Cubans in movement", New York

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CUBANS IN MOVEMENT: Toward a New Civil Society
 
Organized by Antonio José Ponte (Holder of the Andrés Bello Chair of Latin American
Culture and Civilization at the King Juan Carlos I of Spain Center at NYU for Fall
2013, and Deputy Editor of Diario de Cuba)


Thursday November 7th

6:30 pm  Introduction
                    Antonio José Ponte

6:50 pm    Panel I: "Historia Crítica, Justicia Social y Ciudadanía Ambiental"
                   
                    Rafael Rojas (CIDE, México D.F.; Princeton University), "Caminos de la
                    historia crítica"
                   
                    Armando Chaguaceda (Instituto de Investigaciones Histórico Sociales de    
                    la Universidad Veracruzana), "Cuba: justicia social y ciudadanía en    
                    tiempos de reforma"

                    Johanna Cilano Pélaez (Escuela de Derecho, Universidad de Xalapa), "El
                    ejercicio de la ciudadanía ambiental en Cuba: legados y desafíos de la
                    experiencia cubana"

                    Moderator: Ada Ferrer (NYU)

                    IN SPANISH

Followed by reception


Friday November 8th

10:30 am  Panel II: "Nation, Revolution, New Media and Literature"

                     Walfrido Dorta (Graduate Center, CUNY), "(Un)common Paths and
                     Useless Energies: about Some Recent Cuban Writings"

                     Lizabel Mónica (Princeton University), "How New Media (Un)Shapes
                     Contemporary (Cuban) Literature"

                    Orlando Luis Pardo Lazo (Writer), "Is Literature Possible After the        
                     Cuban Revolution?"

                     Moderator: Jacqueline Loss (University of Connecticut)

IN ENGLISH
 
12.30 pm  Lunch


2:00 pm    Panel III: "Music, Cinema, Literature and Politics"

                    Nora Gámez  Torres (Cuban Research Institute at FIU, Miami), "Music
                    and Politics in Contemporary Cuba"
                   
                    Manuel Zayas (Filmmaker), "The Institutional Crisis of Cuban
                    Cinema: Independents Are Back"
   
                    Esther Whitfield (Brown University), "Guantanamo’s Cuban border:  Art,    
                    Literature and the Naval Base"

                    Moderator: Ana Dopico (NYU)

IN ENGLISH

4:00 pm   Coffee

4:15 pm    Panel IV: "Diversidad cultural y domesticación política"

                    Abel Sierra Madero (Center for Latin American Studies, University of
                    Miami), "Del hombre nuevo al travestismo de Estado. El discurso de    
                    la diversidad como retórica de transición en la Cuba postsocialista"

                    Roberto Zurbano (Articulación Regional Afrodescendiente para las
                    Americas y el Caribe; Casa de las Américas), "Se acabó el querer: Los          
                    negros  y el debate racial en la esfera pública cubana"

                    Moderador: Antonio José Ponte

                    IN SPANISH

Followed by reception
                       





All events take place in the first‐floor auditorium of NYU's King Juan Carlos I of
Spain Center, at 53 Washington Square South, New York.



 Rafael Rojas, "Caminos de la historia crítica"
Un análisis de diferentes maneras de elusión o interpelación de las tramas
centrales de la historia oficial cubana, que pueden observarse en la producción
académica más reciente de la isla y la diáspora. La crítica del discurso histórico de
legitimación del socialismo cubano ha experimentado en los últimos años una
importante reproducción, que ya es documentable y analizable como un corpus
historiográfico propio. Esta intervención se propone reseñar algunas de esas
críticas, con el propósito de describir el debate político que subyace a la discusión
historiográfica.  
Armando  Chaguaceda,  "Cuba:  justicia  social  y  ciudadanía  en  tiempos  de
reforma"
A  partir  del  impacto  combinado  de  la  crisis  socioeconómica  de  los  últimos
veintitrés  años  y  las  transformaciones  en  las  políticas  sociales  desarrolladas  al
calor de las actuales reformas, se explora  el  fenómeno de la justicia social en su
relación  con  el  estado  de  la  ciudadanía  —en  tanto  fenómeno  sociopolítico  y
jurídico— instaurado bajo el régimen vigente.

Johanna  Cilano  Pélaez,  "El  ejercicio  de  la  ciudadanía  ambiental  en  Cuba:
legados y desafíos de la experiencia cubana"
Un análisis del  fenómeno de la construcción de una ciudadanía ambiental y el rol
de  las  organizaciones  de  la  sociedad  civil  cubana  que  desarrollan  una  labor
ambiental.  Alcances  y  límites  del  asociacionismo  civil  en  el  contexto  cubano,
participación ciudadana, desarrollo y autonomía.

Walfrido  Dorta,  "(Un)common  Paths  and  Useless  Energies:  about  Some
Recent Cuban Writings"
Some  recent  writings  in  the  panorama  of  Cuban  literature  face  a  repertoire  of
discourses  saturated with  comments about  Cuba and about its  national  "reality".
An  analysis  about  how  these  writings  deal  with  forgetting  this  paradigm  of
representation  and  this  source  of  legitimacy.  The  works  of  Jorge  Enrique  Lage,
Osdany  Morales,  Jamila  Medina,  Legna  Rodríguez,  among  others,  get  rid  of  the
capital  of  "the  Cubaness",  and  they  become  "machines"  that  produce  narratives
without  an  obvious  purpose.  Relationship  between  the  figures  of  the
(un)translatability  in  these  writings  and  the  demands  posed  by  labels  such  as
postnational, postrevolutionary, transnational or cosmopolitan literature.

Lizabel  Mónica,  "How  New  Media  (Un)Shapes  Contemporary  (Cuban)
Literature"
Although the presence of new media within the island is rather limited, the literary
field in Cuba cannot be fully understood without taking into account the circulation
of  digital  material  among  writers  and  scholars.   Since  the  end  of  the  nineties,
people  in  the  island  are  receiving,  editing  and  redistributing  large  amounts  of
digital content. For most,  this is not just a new archive of cultural references, but
also  a  new/alternative  medium  in  itself.  The  virtual  flow  connects  outside  and
inside,  popular  culture  and  academic  knowledge,  official  news  and  personal
reports. How this circulation is affecting the way we think about literature and the
role of  the writer in a landscape of globalization and radical national changes?  Is
Cuban literature itself, as a conceptual corpus, being (un)shaped by these archives?  
Orlando  Luis  Pardo  Lazo,  "Is  It  Possible  Literature  After  the  Cuban
Revolution?"
Short‐circuits  between  writing  and  politics.  Straitjacket  between  "fiction  of  the
writer" versus  "fiction  of  the  State".  Is  there  anyone  left  writing  in  Cuba  today?
Self‐censorship  as  the  measure  of  all  things, says  the  author  (to  narrate  at  sea).
Culture  is  the  first  that  must  be  saved,  says  the  authority  (every  Cuban  should
know how to narrate, and to narrate well). Amnesia versus omniscience. We Cuban
narrators suffer  from an excess of self‐preservation instinct. Will it be possible to
create  credible  consensus  in  Cuba  after  a  half  century  of  totalitarianism?  Is  it
possible  to  read  literature  after  the  Literacy  Campaign?  Once  dumb  or  dead  our
Maximum Narrator, will there be a Cuban literature after the Revolution?

Nora Gámez Torres, "Music and Politics in Contemporary Cuba"
Given the relative isolation of the oppositional movement in Cuba, the tight control
over the media and the wide circulation of music through independent networks,
could  music  become  a  more  effective  arena  for  political  practice?  Concrete
examples  from  a  variety  of  music  genres  show  how  the  cultural  public  sphere
informed  by  popular  music  in  the  last  two  decades  has  challenged  moral  and
political boundaries and "rehearsed" identities, stances, and social relations not yet
permissible  in  politics.  Moreover,  music  has  become  a  public  scenario  for
opposition and dissent and a concrete social site  that stands as a  form of politics
itself in contemporary Cuba.

Manuel Zayas, "The Institutional Crisis of Cuban Cinema: Independents Are
Back"
For  the  first  time, Cuban independent  filmmakers start  to lead  film production in
the  island,  facing  an  obsolete  Cuban  Film  Institute  (ICAIC)  and  an  institutional
crisis  that  had  knocked  on  the  doors  of  the  renowned  International  Film  School
(EICTV) of San Antonio de los Baños, and  the Foundation of New Latin American
Cinema, headed by Gabriel García Márquez.

Esther  Whitfield,  "Guantanamo’s  Cuban  border:   Art,        Literature  and  the
Naval Base"
The base’s ambiguous legal status and indefinite lease lent themselves particularly
well to the rhetorically nebulous and potentially endless "War on Terror", and the
Castro  brothers’  anti‐imperialist  rhetoric  has  since  the  early  1960s  targeted  the
U.S.  occupation  of  Guantánamo.  Nevertheless,  literary  and  artistic  production  in
and around the naval base offers a counterpoint to the languages of war that have
converged  there.   Marc  Falkoff’s  Poems  from  Guantánamo  (2007),  an  edited
collection  of  poetry  by  detainees  brought  to  Guantánamo  from  battlegrounds  in
Afghanistan,  includes  expressions  of  solidarity  with  the  Cuban  people  that
undermine  the  hostility  that  has  defined  the  base  from  both  sides  of  its
border.  Similarly,  fiction,  poetry  and  visual  arts  recently  produced in the  Cuban
province  of  Guantánamo —particularly El  camino  de  la  estrategia,  and  ongoing
multi‐media  project  by  Caimanera‐based  artists  Alexander  Beatón  and  Pedro
Gutiérrez—  weigh  the  influence  on  local  life  of  the  base’s  fame  as  a  site  of
detention and torture, countering the belligerent rhetoric of political leaders.
Abel Sierra Madero, "Del hombre nuevo al travestismo de Estado. El discurso
de la diversidad como retórica de transición en la Cuba postsocialista"
Un análisis de como el Centro Nacional de Educación Sexual (CENESEX) utiliza el
discurso  sobre  la  diversidad  sexual  como  retórica  de  transición,  una  suerte  de
ajuste político y discursivo al escenario post‐socialista  traído por las reformas de
Raúl Castro. El rol del CENESEX en la reconstrucción del pasado de la Revolución y
en  los  escamoteos  de  la  memoria  histórica.  Este  panorama  constituye  lo  que
pudiera denominarse "travestismo de Estado", que contribuye a frenar la aparición
de  un  genuino  movimiento  de  activistas  por  los  derechos  sexuales.  Este
"travestismo de Estado" procura reconstruir la legitimación del Estado cubano a la
vez que garantiza una domesticación de la política y el control de las identidades
sexuales y sociales

Roberto  Zurbano, "'Se  acabó  el  querer':  Los  negros  y  el  debate  racial en  la
esfera pública cubana"
El negro en Cuba, como sujeto y como grupo social ha encontrado en los ultimos
lustros  una  visibilidad  en  la  Academia,  la  Política  y  el  Mercado  que  suele
sorprender,  molestar e  interesar  a  muchos.  Diversidad  de  discursos,
organizaciones,  agendas  antirracistas  y  ciudadanas,  espacios  digitales  y  debates
públicos  se suceden  en  la  ultima  década.  Tendencias,  conflictos  y  aspiraciones
que comienzan  a  perfilarse en  una  lucha  contra  el creciente  neoracismo  y  por  la
construccion de una ciudadanía.






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